Apa sekalipun sejarah dan makna nya ….

Apa pun sejarahnya dan apa pun cerita di sebalik Hari Kasih Sayang, anggaplah ia nya hanya sebagai simbolik untuk memperingati untuk memberikan kasih sayang terhadap orang lain, bukan saja pada org yang kita anggap sebagai “kekasih” tetapi kasih sayang untuk semua orang … Sekiranya kita tau sejarah bagaimana Hari Kasih Sayang ini “wujud” maka banyak pro dan kontra nya yang akan kita dapati … oleh sebab tu ( saya tdk perlu jelaskan sejarahnya, saya pasti anda juga tau bagaimana “hari” ini wujud ) anggaplah saja bahawa “hari” ini adalah simbolik semata2 utk memperingati KASIH SAYANG.

Apa sekalipun sejarah dan maknanya, dengan adanya “hari” ini ia menyedarkan kita tentang kasih sayang, di saat ada negara2 yang dalam perperangan, dgn adanya valentine kita akan sedar tentang kasih sayang dan perdamaian. Apa yang kita lakukan hanya mengingatinya sebagai hari kasih sayang sebab kadang2 kerna kesibukan ( dlm banyak hal ) membuat kita lupa akan kasih sayang terhadap orang yang telah berjasa kepada kita seperti ayah dan ibu kita.

Jadi apakah kita masih memilih hanya pada “valentine” untuk menyatakan kasih sayang ? jawapan ini terpulang pada kita sebab bagi saya sebenarnya setiap hari adalah SAMA, saya tidak meng”keramat”kan mana mana hari sebab saya percaya setiap hari adalah hari dimana kita MENGHARGAINYA dengan “nilai” yang sama, sama halnya ada sesetengah kita menganggap ada hari2 tertentu adalah hari “kudus” “suci” “sabat” dan sebagainya ( dari segi kepercayaan ) saya bukan menentangnya , tetapi sekali lagi bagi saya setiap hari adalah hari2 di mana kita seharusnya menjadikannya sebagai hari2 yang sama, setiap hari adalah “kudus” “suci” dan “sabat” . Kita tidak perlu menunggu pada hari tertentu ( cthnya sabtu – ahad ) utk mengingati TUHAN, kita tidak perlu menunggu pada hari2 tertentu untuk menjadi “orang baik”.

Sebelum anda menyesal untuk menyatakan rasa cinta pada orang yang anda cintai, katakanlah sekarang, JANGAN menunggu pada hari yang anda anggap sebagai “VALENTINE” kerana kita tidak akan mengetahui sama ada satu jam mendatang apakah kita masih bernafas …………

6 Responses to Apa sekalipun sejarah dan makna nya ….

  1. Azhar Ahmad says:

    Wahhh Daniel kamu, memang hebat. Sa suka amat dengan tulisan ini. Nanti saya linkkan entri ini di blog sa.

    Ya betul tu, kita tak perlukan hari bapa, untuk ingat bapa, hari ibu untuk ingat ibu, hari valentine untuk ingat kasih. Setiap hari kita perlu ingati mereka bukan?

  2. gidong says:

    Link kan saja hehehe

  3. grace says:

    Hari kekasih untuk kekasih yang sejati dan perlu disambut setiap hari… Cuma kita kena pastikan siapakah kekasih yang tidak pernah meninggalkan kita. BTw… aku suka lagu Amazing Grace

  4. sinora says:

    hi man..

    bleh tahan blog anda,
    banyak memberkati..
    semoga diberkati Tuhan
    melimpah ruah.

  5. nengkara says:

    Hai geng…

    tahniah, bagus banget ya blog kamu ini.. saya senang sekali melayarinya… kamu juga punya wajah yang cukup menarik dan boleh dibanggakan.. apa apa pun… selamat dan teruskan usaha kamu untuk lebih memantapkan ruangan blog ini.

    terima kasih

  6. max says:

    aduh tompinai…ko ni memang sorang yang mencintai perdamaian dan peresahabatan dengan semua orang keluarga mahupun orang lain..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: