Berani berkata TIDAK !

Pernahkah kamu merasa begitu sibuk tetapi tidak mampu menolak kawan anda yang meminta bantuan? Atau kamu mengiyakan saja tugas baru dari pihak atasan sedangkan sebenarnya kamu sendiri sudah kehabisan masa dengan hal sendiri ? Berhati hati, keadaan ini boleh menimbulkan tekanan tertentu sedangkan kita boleh mengatasinya dengan hanya satu perkataan “TIDAK” .

Alasan untuk Berkata ‘Tidak’
Walaupun berkata TIDAK bukanlah jawapan terbaik pada saat itu tetapi mengatakan “YA” akan merumitkan lagi keadaan. Akibatnya selain kita stress kerana penat ( mungkin sakit ), kita juga akan merasa sangat tertekan dan menyesali keadaan ini akan berterusan, keadaan ini sangat merugikan anda dan sekeliling anda.

Kita harus tahu keupayaan kita dengan cermat agar kita mudah untuk berani berkata TIDAK. Ini akan memberikan kita masa untuk melakukan hal lain yang lebih penting dan menyenangkan, tanggungjawab yang anda pikul pun dapat anda selesaikan dengan maksima.

Bila untuk kita Berkata TIDAK?
Tanyakan pada diri Anda, sanggupkah Anda menerima sebuah komitmen baru? Masih adakah waktu untuk itu?

Berapa lama aktiviti baru itu akan memakan masa Anda? Bila aktiviti tambahan tersebut sampai ‘mencuri’ hampir seluruh waktu istirehat Anda dan memaksa Anda terus bekerja tanpa berehat, beranilah untuk berkata TIDAK daripada stress menjadi ‘teman’ baru Anda.

Lepaskan rasa bersalah Anda ketika sahabat-sahabat Anda tiba-tiba mengajak hang out bersama sementara Anda sudah buat plan awal untuk keluar dengan orang lain. Menolak ajakan ‘tiba-tiba’ bukan hal yang salah, lakukanlah apa yang sudah Anda rancangkan. Jangan relakan hidup Anda dalam kongkongan rasa bersalah.

Mintalah waktu 1-2 hari untuk berpikir bila ada yang meminta bantuan Anda, jangan terus memberi menjawab. Gunakan waktu tersebut untuk mempertimbangkan apakah Anda masih mempunyai ruang untuk melakukan satu pekerjaan lagi atau tidak. Fikirkan dengan matang, dan jangan tersalah memberi jawaban.

Walaupun tak mudah pada awalnya, namun dengan memberikan fokus kepada situasi ‘overload’/tak selesa yang bakal Anda hadapi, percayalah, berkata “TIDAK” akan  menjadi lebih mudah.

Dalam hidup ini kita harus  memberikan perhatian secara profesional pada setiap aspek dalam kehidupan kita. Jika satu aspek terlalu mendominasi masa kita, keseimbangan hidup kita juga akan terganggu.

One Response to Berani berkata TIDAK !

  1. xanderjoe says:

    sure ka ni? musti ada experience ni kan… mo cakap ‘tidak’ tapi ter’ya’ juga, especially sama bos basar. it depends, tingu tu org. kalo bos, ‘ya’ la. tapi kalo kawan2 or sedare mare tu, of course bole cakap ‘tidak’.

    GIDONG :
    Dgn bos pun ada masa kita ckp TIDAK kalau ya kalau hal tersebut BUKAN dalam etika Kerja …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: